اولین وبلاگ علمی تخصصی مربیگری و روانشناسی فوتبال در ایران

با مدیریت احد عباسی

آثار اقتصادی و اجتماعی پارگی رباط صلیبی زانو

محققان آمریکایی با بررسی تاثیرات آسیب دیدگی‌ رباط صلیبی زانو،‌ مقاله‌ای در رابطه با چگونگی این تاثیرات و تصمیم گیری در رابطه با درمان مناسب منتشر کرده‌اند.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هر ساله حدود 200 هزار پارگی و آسیب دیدگی‌ ناحیه ACL در آمریکا گزارش می‌شود که معمولا در بین ورزشکاران جوان و نوجوان اتفاق می‌افتد. با توجه به شدت آسیب دیدگی‌ ، درمان ACL متفاوت است که معمولا با جراحی،‌ فیزیوتراپی یا هر دو انجام می‌شود.

 

افرادی که دچار این مشکل می‌شوند اغلب نمی‌توانند درست تصمیم بگیرند که چه نوع درمان را انتخاب کنند. برای کمک به تصمیم گیری این افراد، مقاله‌ای در مجله "جراحی استخوان و مفصل" به چاپ رسیده است. برای اولین بار محققان تاثیرات اقتصادی و اجتماعی جراحی ACL را بررسی کردند.

 

این تحقیقات نشان داده است که جراحی ACL می‌تواند یک فرد را به فعالیت عادی خود برگرداند و او را کارآمدتر کند و باعث شود که در آینده آسیب کمتر به زانوی او وارد شود، به این ترتیب از لحاظ اقتصادی در سال با عمل‌های جراحی ACL 10 بیلیون دلار در جامعه آمریکا ذخیره می‌شود.

 

جان تانگ، مدیر آکادمی آمریکایی جراحی ارتوپد می‌گوید: کسانی که دچار آسیب دیدگی‌ ACL می‌شوند. معمولا جوان هستند و علاقه دارند تا به روند زندگی عادی خود باز گردند. تصمیم گیری و تشخیص تفاوت بین جراحی و درمان‌هایی از راه فیزیوتراپی برای بسیاری از این افراد سخت است.

 

آسیب دیدگی‌ ACL باعث می‌شود فعالیت فرد محدود شود و عوارض دیگری از جمله آرتروز دارد که باعث درد به هنگام راه رفتن و ایستادن می‌شود.

 

آسیب رباط صلیبی درجات مختلف دارد. برای مثال ممکن است این مصدومیت تنها کشیدگی رباط، پارگی کوچک یا پارگی وخیم باشد. بنابراین درمان‌ها نیز متفاوت است. بیماران و خانواده‌های آنها باید از هزینه‌های درمانی آگاه باشند و همچنین بدانند که هر درمان چه محدودیت و چه فوایدی برای آنها به وجود می‌آورد.

 

برای کسانی که فعال هستند، مثلا دانشجویانی که می‌خواهند زندگی فعالی داشته باشند و دچار پارگی کوچک یا وخیم شده‌اند، جراحی بیشتر توصیه می‌شود، زیرا در 82 تا 95 درصد موارد فایده طولانی مدت دارد.

 

معمولا بیماران و خانواده‌ها نگران توانایی بازگشت به ورزش ، فعال بودن در آینده و هزینه‌های درمانی هستند. در این مطالعات همه این فاکتورها در نظر گرفته شده.

 

تیتر این مقاله" تاثیرات اقتصادی و اجتماعی پارگی رباط صلیبی قدامی است" که به تازگی در مجله JBJS منتشر شده و برای اطلاعات بیشتر می‌توان به آن مراجعه کرد.

   + احد عباسی اسفنجانی ; ٦:۱۳ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/٧/۱٦
comment نظرات ()

مصرف قهوه برای ورزشکاران مضر است

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طبق مطالعاتی که در مجله کالج آمریکایی قلب به چاپ رسیده است، نوشیدن دو فنجان قهوه باعث کم شدن جریان خون به ماهیچه‌های قلب به هنگام ورزش می‌شود. این تاثیر قهوه زمانی زیادتر می‌شود که ورزشکاران در ارتفاعات باشند.

 

فیلیپ کافمن از دانشگاه زوریخ می‌گوید: هنگامی که ورزش می‌کنیم نیاز است که خون بیشتری به ماهیچه‌های قلب برسد تا نیاز به اکسیژن برطرف شود. ما دریافتیم که کافئین بر این روند تاثیر می‌گذارد و جریان خون را کندتر می‌کند.

 

مهدی نامدار، مدیر این تحقیقات، 18 فرد سالم را که به طور مداوم قهوه می‌نوشیدند را مورد مطالعه قرار داد. قبل و بعد از انجام ورزش میزان جریان خون به قلب در این افراد اندازه گیری شد. هشت نفر از این افراد ورزش را در اتاقی انجام دادند که تراکم هوا کم بود و شرایط ارتفاع چهار هزار و 500 متری را داشت. در ارتفاعات بیماری عروق کرونر باعث می‌شود که ماهیچه‌های قلب نتوانند به اندازه کافی فعالیت کنند و اکسیژن رسانی انجام دهند. آزمایش بر روی هر دو گروه 50 دقیقه‌ بعد از نوشیدن 200 میلی گرم کافئین معادل دو فنجان قهوه انجام شد، میزان کافئین دریافتی در حالت استراحت بر جریان خون به ماهیچه‌های قلب تاثیر نمی‌گذارد، اما به هنگام ورزش کافئین جریان خون را کند می‌کند، معمولا به هنگام ورزش بدن خون بیشتری به ماهیچه‌های قلب می‌رساند. در واقع کافئین از توانایی بدن برای خون رسانی به ماهیچه‌های قلب کم می‌کند. میزان خون رسانی به دلیل نوشیدن کافئین در دو گروه مورد آزمایش ، افرادی که در هوای عادی ورزش کردند، 22 درصد و در افرادی که در هوای کم تراکم فعالیت کردند 39 درصد کمتر بود.

 

دکتر کافمن می‌گوید: کافئین ممکن است بعضی از گیرنده‌هایی که در عروق وجود دارند از کار بیندازد، با وجود این که کافئین یک محرک شناخته شده است اما به نظر می‌رسد برای بالا بردن کارایی ورزشکاران کاربرد ندارد. کافئین می‌تواند مغز را تحریک کند تا بیدار بماند و فعالیت کند. به همین دلیل ورزشکاران تصور می‌کنند کارایی آنها با نوشیدنی قهوه بالا می‌رود در حالی که این تصور درست نیست و قهوه می‌تواند کارایی ورزشکاران را پایین بیاورد. نوشیدن قهوه برای کسانی که بیماری عروق کرونر دارند یا در ارتفاعات ورزش می‌کنند مناسب نیست. به این ترتیب محققان توصیه می‌کنند که قبل از ورزش قهوه ننوشید و تنها در شرایطی که بدن در حال استراحت است بهتر است از قهوه استفاده کنید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طبق مطالعاتی که در مجله کالج آمریکایی قلب به چاپ رسیده است، نوشیدن دو فنجان قهوه باعث کم شدن جریان خون به ماهیچه‌های قلب به هنگام ورزش می‌شود. این تاثیر قهوه زمانی زیادتر می‌شود که ورزشکاران در ارتفاعات باشند.

 

   + احد عباسی اسفنجانی ; ۱:۳٧ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٢/٧/٥
comment نظرات ()

فوتبال مفیدتر از پیاده‌روی و دویدن است

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گروه تحقیقاتی دانشگاه کپنهاگن یک تیم فوتبال 14 نفره متشکل از مردان 20 تا 40 سال را به مدت 3 ماه مورد بررسی قرار دادند. این افراد از نظر میزان آمادگی جسمانی، حجم عضلات، درصد چربی بدن، فشار خون و تعادل انسولین مورد آزمایش قرار گرفتند.

بعد از 2 تا 3 بار در هفته تمرین فوتبال میزان چربی بدن و فشار خون این بازیکنان کاهش یافت و میزان حجم ماهیچه‌های آنها افزایش یافت. در کل آمادگی جسمانی آنها بالاتر رفت. محققان همین آزمایشات را بر روی گروهی از ورزشکارانی که پیاده‌روی سریع (jogging) می‌کردند، انجام دادند. آنها نیز دو تا سه مرتبه در هفته به انجام این ورزش پرداختند اما تاثیر این فعالیت کمتر از تاثیر فوتبال بود.

گفته می‌شود که پیاده‌روی و دویدن با سرعت متوسط بهترین و سالم‌ترین فعالیت‌ها هستند. با این وجود نتایج تحقیقات نشان داده است که تاثیر فوتبال و فواید آن بهتر از پیاده‌روی سریع و دویدن است. پیشرفت آمادگی جسمانی و افزایش حجم عضلات در بازیکنان فوتبال بیشتر مشاهده می‌شود. بعد از انجام 12 هفته فوتبال، فوتبالیست‌ها 3.5 کیلو چربی کم کردند اما حجم ماهیچه‌های آنها تغییری نداشت.

پیتر کروستراپف یکی از محققان می‌گوید: از نظر من فوتبال تمرینی مناسب برای بالا بردن ضربان قلب و انجام فعالیت شدید است. هنگامی که فوتبال بازی می‌کنید یعنی سریع می‌روید، می‌پرید و حریفان خود را پشت سر می‌گذارید، از همه بافت‌های ماهیچه‌ای خود استفاده می‌کنید اما هنگامی که با سرعت متوسط می‌دوید تنها از فیبرهای مورد نیاز حرکات آرام استفاده می‌کنید.

فوتبالیست‌ها بعداز این برنامه ورزشی اظهار داشتند که تمرینات آنها زیاد سخت نبوده است. در حالی که دوندگان معتقد بودند که کار آنها سخت بوده است. با وجود اینکه این دو گروه با سرعت نسبتا یکسانی حرکت می‌کردند فعالیت برایشان سخت‌تر بود. این قضیه می‌تواند به این دلیل باشد که وقتی پیاده‌روی می‌کنید یا می‌روید بر روی خود تمرکز می‌کنید، میزان تلاش و کم آوردن نفس را حس می‌کنید و کمی برای خود احساس ناراحتی می‌کنید. اما زمانی که فوتبال بازی می‌کنید، این افکار کنار گذاشته می‌شوند و متوجه نمی‌شوید که قلبتان شدیدا می‌تپد. فوتبال ورزشی لذت بخش است که بازیکنان را درگیر می‌کند. فوتبال ورزشی است که می‌تواند به کنترل و جلوگیری از بیماری‌ها کمک کند. این ورزش با چاقی مفرط مقابله می‌کند و جایگزین مناسبی برای پیاده‌روی و دویدن است.

فوتبال نیاز به تجهیزات زیادی ندارد و تنها با در اختیار داشتن لباس ورزش و توپ می‌توانید آن را شروع کنید.

   + احد عباسی اسفنجانی ; ۱:٠٧ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٢/٧/٥
comment نظرات ()