اولین وبلاگ علمی تخصصی مربیگری و روانشناسی فوتبال در ایران

با مدیریت احد عباسی

ال - کارنیتین چیست و فواید و مضرات آن چه هستند ؟

متخصصین امر ورزش و تناسب اندام، بارها با این سوال از طرف شاگردان مواجه شده اند که ال - کارنیتین چیست و زمان و مقدار مصرف آن به چه شکل می باشد؟  آیا ال - کارنیتین برای بدن ضرر هم دارد؟

 

این مقاله، سعی بر این دارد تا اطلاعات لازم در این زمینه را به شما خواننده گرامی انتقال دهد.

 

کارنیتین یا ال-کارنیتین از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ساخته شده و موجب آزاد سازی انرژی از یاخته‌های چربی می‌شود. این ماده موجب انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری می‌شود. کارنیتین در بافت عضلات و کبد ساخته می‌شود. وظیفه اصلی آن در بدن کمک به سوخت و ساز وتبدیل غذا به انرژی می باشد. کارنیتین این عمل را از طریق انتقال اسیدهای چرب بلند زنجیره به داخل میتوکندری ها جهت بتااکسیداسیون آن ها انجام می دهد. از طرف دیگر مصرف چربی ها به عنوان منبع انرژی موجب صرفه جویی در مصرف گلیگوژن عضلات گردیده و با حفظ ذخایر گلیکوژن به تأخیر در بروز خستگی ورزش کار می انجامد.

عرضه کنندگان این مکمل معتقدند مصرف مکمل کارنیتین موجب افزایش ذخایر این ماده درعضلات گردیده و در نتیجه انتقال اسیدهای چرب از غشای میتوکندری با سهولت بیش تری انجام شده و اکسیداسیون چربی ها با کفایت بیش تری انجام می شود. بر این اساس، مصرف مکمل کارنیتین را عاملی جهت افزایش کاتابولیسم چربی ها و در نتیجه کاهش وزن و افزایش توان فعایت های هوازی معرفی می نمایند.

 

نام کارنیتین از ریشه ی لاتین کارنیس به معنی گوشت گرفته شده است که این انتخاب به دلیل آن است که منابع غذایی این ماده انواع گوشت و لبنیات می باشند.

 

سلول‌های بدن برای سنتز کارنیتین به ویتامین‌های C، B۶ و B۳ (نیاسین) نیاز دارند. اما می توان آن را از منابع غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز، لبنیات و آواکادو نیز دریافت کرد. غذاهای گیاهی منبع خوبی برای این ماده نمی باشند.ال- کارنیتین یک دارو نیز می‌باشد و برای درمان بیمارانی به‌کارمی‌رود که بدن آنها به اندازه کافی کارنیتین تولید نمی‌کند. اینک کاربرد آن را به‌عنوان راهی برای پیشگیری از صدماتی بررسی می‌کنند که در اثر کاربرد شیمی‌درمانی به بافت‌ها وارد می‌شود.

 

معمولا، بدن همه کارنیتینی  که به آن نیاز دارد را می تواند بسازد. با این حال ،  برخی از افراد ممکن است دچار کمبود کارنیتین شوند زیرا بدن آنها نمی تواند به اندازه کافی کارنیتین بسازد و یا آن را به بافت ها برای  استفاده انتقال بدهد. برخی از شرایط دیگر مانند آنژین ، همچنین مصرف برخی از داروها می تواند باعث کمبود کارنیتین در بدن شود.

 

کارنیتین در واقع مواد مغذی ضروری موجود در بدن است که در حمل و نقل چربی به میتوکندری سلول، جایی که چربی ها میتواند به انرژی تبدیل بشوند به شما کمک می کند تا در بدن به شکل انرژی آزاد بشوند .ا ل – کارنیتین می تواند به افزایش سوختن چربی در بدن شما کمک کند ، سطح انرژی شما را بالا ببرد وسلامت قلب شما ر ارتقاء  ببخشد.

 

ال – کارنیتین به طور گسترده ای به عنوان یک روش طبیعی برای کاهش وزن استفاده می شود چون قادر است چربی را در سرعت های بسیار بالاتر بسوزاند. همچنین می تواند هوس های شما را  کاهش دهد و باعث افزایش انرژی شما در طول ورزش و افزایش متابولیسم در بدن شما گردد. همچنین کارنیتین برای بالا بردن سلامت قلب در درمان و مدیریت آنژین ، آریتمی قلبی و بیماری های دیگر استفاده می شود. همچنین توسط ورزشکاران  برای ارتقاء استقامت درورزش ها استفاده می شود.

 

مقدار مصرف: 

 

ال کارنیتین را معمولا به مقدار ۵٠٠تا ١٠٠٠میلیگرم ٣ بار در روز همراه هر وعده غذایی مصرف می کنند و به سه شکل قرص،کپسول و پودر موجود است.

 

 

 

 

 

مزایای مصرف ال - کارنیتین:

 

- اثر چربی سوزی

 

- تا ثیرات بر روی توده استخوان

 

- اثرات آنتی اکسیدانی

 

- بهبود بیماری های قلبی:( حملات قلبی،  نا رسایی های قلبی، آنژین ها، بیماری عروق محیطی ، لنگی متناوب)

 

- کمک به بیماران دیابتی

 

- بهبود عملکرد ورزشکاران استقامتی

 

- کاهش وزن

 

- بهبود آلزایمر و بیماری اختلال حافظه

 

- بیماری های کلیوی و دیالیز

 

- ناباروری مردان

 

- بهبود سندروم خستگی مزمن

 

- بهبود بیماری جنون

 

- کاهش استرس اکسیداتیو 

 

 

 

 

 

عوارض جانبی ال- کارنیتین : 

 

مصرف سطوح طبیعی کارنیتین برای شما عوارض جانبی ناخوشایندی به همراه نخواهد داشت . با این وجود ، شما ممکن است زمانی که آن را مصرف می کنید انرژی بیش از حدداشته باشید ، و اگر شما آن را بعد از ساعت ۴ عصر مصرف کنید ممکن است به اختلال درخواب شب دچار شوید. این اثرات جانبی واقعا دلایل مهمی برای نگرانی در افراد نیستند ، چون آنها اغلب خفیف تا متوسط ، و آسان برای مقابله می باشند.

 

برخی از عوارض جانبی ال- کارنیتین  که تا کنون گزارش شده شامل: استفراغ ، حالت تهوع ، سردرد ، اسهال ، آبریزش بینی ، بی قراری و مشکل خواب می باشند .

 

برخی از عوارض جانبی جدی ممکن است بالا رفتن میزان سرعت ضربان قلب ، افزایش فشار خون و تب باشند.

 

 

 

 

 

مسائل ایمنی مربوط به ال – کارنیتین  (موارد منع مصرف) : 

 

اگر فرد دچار کم کاری تیروئید است نباید ال کارنیتین مصرف کند چرا که با کار هورمونهای تیروئید تداخل می کند.

 

همچنین در افرادی که دیالیز می شوند این ماده منع مصرف دارد.

 

در افرادی که ال کارنیتین را برای کاهش وزن مصرف می کنند خطر بروز بی اشتهایی عصبی (anorexia nervosa) وجود دارد زیرا ال کارنیتین اشتها را کم می کند و حساسیت فرد به لاغر شدن میتواند نهایتا منجر به بی اشتهایی عصبی شده و سوء تغذیه شدید را به دنبال داشته باشد.

 

 

 

 

 

مواد غذایی که کارنیتین در آنها وجود دارد:

 

بالاترین غلظت کارنیتین در گوشت قرمز و محصولات لبنی یافت می شوند. سایر منابع طبیعی که کارنیتین در آنها وجود دارد ، شامل: آجیل و دانه ها (به عنوان مثال:، کدو، آفتابگردان، کنجد)، حبوبات  (لوبیا ، نخود فرنگی ، عدس، بادام زمینی)، سبزیجات(مارچوبه، چغندر، سیب زمینی، کلم بروکلی، جوانه بروکسل ، سیر، خردل سبز، بامیه، جعفری، کلم پیچ) میوه (موز)، غلات (گندم سیاه،  ذرت، ارزن، بلغور جو دوسر، سبوس برنج، گندم، سبوس گندم، جوانه گندم) و گرده عسل

 

 

 

 

 

 

   + احد عباسی اسفنجانی ; ۸:٠۳ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٤/٥/۳
comment نظرات ()

مصرف گلوتامین برای فوتبالیست ها

بدنبال سوالات بیشماری که شما عزیزان در مورد گلوتامین و نحوه مصرف آن برای فوتبالیست ها داشتید بر خود وظیفه دانستم تا مطالبی را در مورد گلوتامین ارائه دهیم . خواهشمندم در صورت داشتن هر گونه سوال دیگر آن را در بخش نظرات با من در میان بگذارید .

گلوتامین یک اسید آمینه غیر ضروری است که توسط بدن ساخته می شود و  بیشترین اسید آمینه ای است که در پلاسما و عضلات اسکلتی یافت می شود. غلظت گلوتامین خون در یک فرد سالم  3 تا ۴ برابر سایر اسیدهای آمینه می باشد. حدوداً ۶۰%  اسید آمینه درون سلولی را تشکیل می دهد و تقریبا" از عضلات به مقدار ۹ گرم در روز به داخل خون ترشح می شود. تحقیقات انجام شده در مورد گلوتامین به وضوح نشان داده است این اسید آمینه به راحتی قادر است تا عضلات را از گزند تجزیه شدن پروتئین در امان نگه داشته و پدیده مخرب آتروفی عضلات را به خوبی مهار کند.

گلوتامین چیست و شیوه مصرف آن چگونه است؟این اسید آمینه که به شکل مکمل نیز تهیه و عرضه می شود در افزایش حجم سلول ها و در تشدید سنتز پروتئین در عضلات نقش مهمی را ایفا کرده و خواص آنتی کاتابولیکی بسیار قدرتمندی نیز دارد. گفته می شود که گلوتامین تاثیر قدرتمندی در افزایش میزان ترشح طبیعی هورمون رشد در بدن نیز داشته است. لازم به توضیح نیست که تاثیر هورمون رشد در افزایش حجم و قدرت عضلانی و در تشدید فرایند چربی سوزی بر همگان روشن و ثابت شده است.

فواید گلوتامین

از جمله فواید ذکر شده برای گلوتامین می توان به تقویت حافظه، افزایش حجم و آب عضلات و مفاصل، جلوگیری از تخریب بافت عضلانی و ترمیم بافت عضلانی، انتقال نیتروژن بین ارگان ها، حفظ تعادل اسید و باز، افزایش ترشح هورمون رشد، منبع انرژی سلول های مخاطی روده، منبع انرژی سلول های سیستم ایمنی و تنظیم سنتز و تجزیه پروتئین اشاره کرد.ANTONIO 1999   بیان کرد که حفظ سطوح درون سلولی گلوتامین در جلوگیری از تجزیه پروتئین عضله اسکلتی موثر است.

کسانی که با تمرینات سنگین آشنایی دارند از این حقیقت مسلم آگاهی کامل دارند که پرداختن مداوم به تمرینات شدید بدنی خواه و ناخواه با پدیده تجزیه شدن پروتئین در عضلات همراه می شود. ورزشکاران این پدیده مخرب را به نام پدیده کاتابولیسم می شناسند.

گفته می شود که مصرف مقادیر کافی از این اسید آمینه امکان و احتمال بروز این پدیده در بدن ورزشکاران رشته های قدرتی را به حداقل ممکن می رساند. این اسید آمینه مخصوصا" برای کسانی که در دوره های کات به سر برده و یا به قصد کم کردن از میزان چربی زاید در بدن خود تمرین کرده و یا در رژیم های چربی سوزی به سر می برند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زمانی که ورزشکاران قصد کم کردن از وزن خود را داشته و در عین حال نیز نگران از دست رفتن حجم عضلانی باشند این اسید آمینه برای آنان حکم طلا و کیمیا را پیدا می کند.

بیشتر توصیه های صورت گرفته به مصرف گلوتامین در دوره های ریکاوری پس از تمرینات شدید اشاره شده است.معمولا" مصرف گلوتامین پس از یک هفته نتیجه خود را آشکار می کند. شما از نظر جسمی احساس بهتری داشته، هنگام ورزش از انرژی بیشتری برخوردار بوده و کمتر دچار خستگی و درد عضلانی می شوید.

مهمترین زمان مصرف گلوتامین برای فوتبالیست ها در دوره های بدنسازی پیش فصل می باشد که تمرینات بدنسازی با شدت زیادی انجام می گیرد . همچنین نباید از مصرف گلوتامین در هفته هایی که بازی ها بصورت فشرده انجام می شوند و فوتبالیست مجبور است هر دو سه روز یک بار بازی انجام دهد غافل شد .

میزان مصرف گلوتامین

بدنسازان و کسانی که به ورزش های قدرتی می پردازند برای بهره مند شدن از خواص مطلوب این اسید آمینه در بدن باید روزانه ۵ الی ۱۵ گرم از این اسید آمینه را مصرف کنند. این مقدار را می توان در ۲ الی ۳  سروینگ مصرف نمود. به این مهم نیز توجه داشته باشید که در کنار مصرف مکمل های حاوی این ماده طبیعی می توان از طریق رژیم روزانه غذایی نیز مقادیر زیادی از این ماده را وارد بدن نمود.

گلوتامین را می توان در ۳ وعده بیدار شدن از خواب، بعد از تمرین و قبل از خواب به میزان هر بار ۵ گرم استفاده شود. شایان ذکر است تحقیقات بیشمار نشان می دهد که مصرف ۵ گرم گلوتامین دقیقا" قبل از خواب بطور قابل توجهی باعث افزایش هورمون رشد می شود

   + احد عباسی اسفنجانی ; ٥:٢٩ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٤/٥/٢
comment نظرات ()