اولین وبلاگ علمی تخصصی مربیگری و روانشناسی فوتبال در ایران

با مدیریت احد عباسی
برخی نکات کلیدی در آماده سازی فیزیکی ( بدنی ) بازیکنان جوان
نویسنده : احد عباسی اسفنجانی - ساعت ۸:۱٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٩/٢٠
 

اگر چه دوره یادگیری در سطح پیش آموزشی و پیش پرورشی زمان درستی برای انجام کار آموزش تکنیکی / تاکتیکی است ، با این حال اطمینان از شکل گیری کیفیت های ورزشی و جسمی در مورد بازیکنان جوان در این سن مهم است.

باید یاد آور شویم که آموزش جسمی بازیکنان جوان فقط نسخه ای کاهش یافته از آموزش بزرگسالان نیست . مربی باید توجهی جدی به مراحل مختلف رشد روحی و جسمی کودکان و بزرگسالان داشته باشد و این مسئله در نوع انتخاب تمرینات و روش ها و همچنین نحوه سازماندهی و کار گروه ها منعکس می شود. البته رشد و نمو هر فردی با دیگری متفاوت است ( به دلیل تفاوت های موجود در سبک زندگی و الگوهای رشدی بازیکنان). بنابراین مربی باید همیشه آگاهی داشته باشددستگاه محرکه بدن ( ساختار استخوان بندی ،غضروف ها ، پی ها و رباط ها ) به ویژه در سنین بلوغ ( 12 تا 15 سالگی)هنوزشکننده هستند. علاوه بر این مربی باید همیشه نسبت به وزن بازیکنان با توجه به تمرینات استقامتی ( هوازی و غیر هوازی ) ارزیابی درستی داشته باشد تا از بروز احتمالی مشکلات سوخت سازی و به ویژه مشکلات قلبی عروقی جلوگیری کند. از آنجا که سرعت و توانائی از عوامل اصلی در بازی های امروزی است پرورش قدرت و تونائی در سالهای گذشته از اهمیت زیادی برخوردارشده است . همچنین به دلایل بازدارنده و میسر ساختن انجام آموزش های قدرتی مناسب و با کیفیت بابازیکنان جوان به محض رسیدن آنها به مرحله پایان سن رشد لازم است، کار تقویت عضله را در جاهائی که بازیکنان از وزن بدن خود استفاده می کنند ، در برنامه های آموزشی و در مرحله پیش آموزشی /پرورشی گنجانده شود.
و بالاخره مربیانی که با این بازیکنان جوان کار می کنند باید در نظر داشته باشند تا آنجا که امکان دارد در کارهای جسمی و تمرینات بدنی بازیکنان از آموزش های تکنیکی استفاده کنند. آموزش های منسجم با توپ باید به عنوان یک مهم در مرحله پیش آموزش و پرورش در نظر گرفته شوند ؛ تمرینات پرورش جسمی بهتر است که در خلال دوره تعلیم و تربیت (16 تا 18 سالگی) صورت پذیرد. این تمرینات به طور کامل برای بهبود جسمی بازیکنان است.